Sto articolo o veu ëse, ciù che unn-a notta de caccia, o ritraeto d'ûn di ciù famosi appascionae do scciêuppo e da «pelêuja»: Mario Dagnino. O Dagnin, che da tanti anni o travaggia a-o «Secolo», mägraddo ch'o segge vegio e ch'o l'agge un braçço morto, anchêu o vâ ancon a caccia e v'assegûo ch'o no fa brutta figûa. O sò tîo o no saiâ infallibile comme trent'anni fa - quande in te gare o l'ea sempre fra i primmi trei o quattro - ma anche aöa tanti zoeni vorrieivan aveì a sò abilitae. Ad ogni moddo sentimmo cose ne conta chi o conosce ciù da vexin. Se quarche zeneise appascionôu de caccia o se trovesse pe cäxo a passä da-o «Ricchetto» a-o Castellasso, o ciù in sciù, segge in sciä «Posta Grande» o a-e «Baracche» (basta che no derrûe) in te ûn di sciù diti posti o l'aviâ de segûo l'occaxiôn d'attroaghe o «Marieto» - all'anagrafe Mario Dagnino.O sentieì parlà de chen, e o ve diâ in propoxito - scibben che tanti zueni aggian o ballin pe i chen da ferma, cösa senz'atro bella - che o mêgio can o l'è quello che o guidda ötre saveì fermä. Queste due qualitae son naturalmente in quelli che sentan un'istintiva obbedienza verso o padron. E o continuià: «In quanto a tià sciù o can, no gh'é barba d'ommo ch'o posse
fälo bon, se primma a moae a no g'ha daeto o «naso». Se a natua do can a l'ha tutti
i requixii che a caccia a richiede, l'ommo o deve stà ben attento a mantegnì in esercizio
de obbedienza a bestia, segge quande o vä a caccia, segge con lunghe e frequenti
passeggiate e o deve impedighe de corrî apprêuvo a-i gatti e de fâ quante pêu ëse
dannoso a-o sò sviluppo de bravo can da caccia. Ghè quarchedun ch'o credde che i «pelêujanti» seggian di cacciueì da oxelletti e pè quello che me riguarda posso dî che se sbaglian. Mi son staeto cacciôu profescionista fin dall'etae de dixiott'anni e andavo con i mëgio cacciôeì da can. Fra i tanti posso nominâve i sciöi Nino Marcheize da Vacuum, Cané de Sant'Agata (capo caccia do Marcheize Raggio) e ho partecipoù a-e «battue» in Garbagna, in ta Valle do Penice e in tante ätre parti. A-e levri no ghe dâvimo importanza, scibben che queste possan ëse i trofei di cacciôeì, perchè tiâvimo solo a-e beccasse e a-e pernixi. O vero cacciôu, segge dïto ciaeo, o tîa quande a pernixe a piggia o xêuo, e scicômme o can o l'è intelligente, o no stimma o cacciôu ch'o tîa quande l'öxello o l'è in taera, coscì comme o cavallo o no stimma o cavaliere ch'o batte mâ a sella. Ritornando ä «pelêuja» ve diô che gh'è i öxelli che creddan e quelli che no creddan. Fra i primmi gh'è e «grivee» in special moddo, poi i «ciataroin». I ätri (e son tanti) scibben che se imite o so canto, no se fian e no vëgnan. Tutt'assemme ô sentieì imità a «grivea» a «calandra», o «fringuello», o «ciataron» e tanti atri, e ve parià quaexi imposcibile che da ûn pomeletto de latton ghe posse sciortì di canti d'öxelli coscì perfetti. Tra un canto e l'atro o ve parlià do Ciara, do Bastian, do Michelin o Marmâ, do Cioci e do Bazarin, tutti «pelêujanti» che ormai son in çe a imparâ o canto di Angei. E finarmente quande o canto da «lodua» ch'a piggia o xêuo, o gorgheggiâ dä sêu «pelêuja » magica, no porièì fâ a meno de ïsâ i êuggi verso o çe, in quello blêu, dove avieì l'illûxôn de veddila sbatte e ae. GIOVANNI GATTI * * * In tempi de missili e motori atomici i dinosauri accostippae, e patelle dö tradissionalismo fuori luogo, che inxistan in t'o scrive o zeneize de 100 anni fa', invece de sta' in te case con telefono, citofono, radio, frigidaire, tûbi fluorescenti e televixion, dovieivan arretiase in te Grotte de Finalmarinn-a e aççende o fêugo co-a lesca![ Inderrê ] |